“Jornada Feminista i els beneficis de la Reforma laboral per a les dones”

El passat dijous 24 de març va tenir lloc a la seu d'UGT Mallorca, la jornada 'Dones Feministes per a una agenda sindicalista' on vam poder comptar amb la participació de la Vicesecretaria general d'UGT, Cristina Antoñanzas.

La vicesecretaria general i secretaria de Polítiques Socials i Igualtat d'UGT Illes Balears, Xisca Garí, va iniciar la jornada destacant que «tots els dies de l'any són tan importants com el 8 de març per lluitar a favor de la igualtat». Va fer referència a la importància de la visibilitat de les dones a tots els àmbits, especialment a l’àmbit laboral, així com la necessitat de que els homes s'impliquin en les negociacions «la lluita de la classe obrera és la lluita de les dones, però amb els homes», va manifestar fent una crida al col·lectiu masculí del sindicat.

Després d'anunciar la obligatorietat del disseny i implementació d'un Pla d'igualtat d'aquelles empreses de més de 50 treballadors/es, el sindicat UGT està treballant en les negociacions amb les empreses que així ho requereixen. Des dels diferents sectors del sindicat (UGT Serveis Públics, FeSMC UGT i FICA-UGT) s'està lluitant perquè aquests canvis suposin beneficis a les plantilles, en especial a les dones. No obstant, també suposarà una millora per als homes ja que s'obrirà una porta a les empreses donant informació sobre allò que ocorre en matèria d'igualtat, condicions i permisos laborals, salaris i categories professionals, etc.

Només a les Illes Balears, més de 4.200 dones s'han vist beneficiades ja de les millores a conseqüència de la reforma laboral, amb mesures com canvis de contracte a indefinit i prolongació de contractes que disminueixen directament les dades del fenomen de la temporalitat, tradicionalment més altes en l’àmbit femení; augment del salari mínim interprofessional, recuperant la ultraactivitat i deixant de tenir prioritat el conveni d'empresa en matèria salarial per damunt del conveni col·lectiu de sector, va explicar Antoñanzas. Va destacar la vicesecretaria general que «gràcies a la pujada del SMI, s'ha reduït 2 punts la bretxa salarial, el que implica que els salaris més baixos els cobren les dones».

Es preveu que els canvis que impliquin els Plans d'Igualtat milloraran les condicions laborals de les dones, les quals encara tenen característiques diferents a les dels homes:

- La tasca d'activitat femenina segueix essent menor a la masculina (9,84 punts menor a la dels homes) amb valors d'inactivitat en dones del 87% front al 13% en homes per cures familiars i tasques domèstiques.

- Pitjors feines i pitjors retribucions (10,52 punts menors a la dels homes) per optar a llocs de feina més baixos i pocs qualificats amb condicions de feina que no es corresponen a la dels homes.

- La feminització del contracte a temps parcial (74,67% en dones i 27,17% en homes).

- La segregació ocupacional de les dones, ocupant el 88,8% de l'ocupació en sector servis i de cures.

Va finalitzar Cristina Antoñanzas reivindicant que «som el 51% del total de la població i ens mereixem que ens tractin igual que a la resta» i «fins que les dones no ocupem el centre de la taula i no els cantons, no arribarem a dirigir i decidir en comú».

El nostre programa -SOLI-UGT- compta amb la participació de SOIB i el cofinançament del Fons Social Europeu i té per objectiu la inserció en el mercat de treball de persones en risc d'exclusió social.