Les dones a Espanya treballen gratis 43 dies a l'any

Des del 18 de novembre i fins al pròxim 31 de desembre, les dones treballen gratis al nostre país, una dada que marca l'existència d'una bretxa salarial entre homes i dones que a Espanya arriba al 12%. Per això, agents socials com el nostre han denunciat des de 2016 la persistència d'una situació injusta amb la finalitat que la UE adopti una directiva sobre transparència salarial, així com que les empreses espanyoles compleixin amb la llei de Registre Retributiu i Auditoria Salarial, amb la finalitat de prevenir i eliminar aquesta xacra. Segons les últimes dades de l'Eurostat recollits en 2019, Espanya es troba per sota de la mitjana europea pel que fa a la bretxa salarial, on les dones treballen una mitjana de 51 dies gratis a l'any, però molt lluny de països com Luxemburg, on les dones treballen gratis 5 dies, o de Romania amb 12 dies.

Bretxa de gènere per sectors

A la bretxa de gènere podem afegir que un 40% de les dones treballen en els sectors que han sofert una major caiguda en les remuneracions salarials des de l'inici de la pandèmia, segons dades de l'informe Gènere i desigualtat laboral elaborat enguany per la Fundació Alternatives. Un dels grups professionals que més ha vist reduïda la remuneració dels seus treballadors durant el 2020 és el que inclou a els/les empleadxs de la llar, un col·lectiu format majoritàriament -70%- per dones.

Conciliació, cura i treball

Una altra de les denúncies que aquest informe de la Fundació Alternatives trasllada és que la pandèmia en la qual encara estem immersos afecta laboralment en major mesura a les dones per la seva major ‘precarietat laboral’. Una precarietat deguda a la seva concentració sectorial, tant en activitats de cures de persones com dels fills, dos àmbits que han vist empitjorades les seves condicions de treball durant la pandèmia, a causa de la dificultat de compatibilitzar aquest compte amb el treball o teletreball, així com amb la resta de les feines de casa.

El nostre programa -SOLI-UGT- compta amb la participació de SOIB i el cofinançament del Fons Social Europeu i té per objectiu la inserció en el mercat de treball de persones en risc d'exclusió social.

9 views